wizerunek wydajność
 

Aktualności

2017.02.25 nowe propozycje
 

Artykuły

     
 

wydaj
sobie
książkę

 

Zajrzyj
na naszego
bloga

/
/

Jak powstaje strona internetowa?

Może zawierać nieograniczoną ilość i rodzaj treści; informacje mogą być zaaranżowane na nieograniczoną ilość sposobów. Dysponujemy oprogramowaniem, które również nie ogranicza nas w realizacji dowolnych pomysłów. Zatem - wszystko wolno. I wtedy jest właśnie najtrudniej :)

Jeżeli mamy takie poczucie, to od początku staramy się ustalić wymagania co do strony www, ustalamy z Klientem założenia.

 


Analiza potrzeb

 

Architektura informacji i funkcjonalność. To absolutnie sam początek.
Ustalamy:

 

Pytania o strukturę są pytaniami bardzo formalnymi. Odpowiedzi na nie powinny 

wynikać bezpośrednio z decyzji o tym, co firma chce swoim serwisem www opowiedzieć Klientowi, a architektura strony powinna być pochodną strategii firmy.

 

 

Design

 

To dobry moment, by zwrócić uwagę na logo, CVI Klienta.
Jeżeli znaku firmowego nie ma, został stworzony jako "tymczasowy" lub nie został zaprojektowany profesjonalnie - wtedy namawiamy do takiej decyzji na tym etapie.

Strona www powinna być spójna z systemem identyfikacji wizualnej; nie tylko kolorystycznie i stylistycznie, ale może także być oparta na graficznych elementach znaku bądź Key Visual.

 


Projektowanie

 

Zaczynamy rozrysowywać stronę główną i podstrony.
Najpierw ręcznie, bardzo analogowo. Poszukujemy podstawowego - dostrzegalnego najszybciej - rozkładu strony, lokalizacji treści, menu, elementów graficznych, teł.

 

 

Wybrane, najbardziej trafne idee zaczynamy realizować w technologii najbliższej faktycznej realizacji - czyli w grafice bitmapowej, w warstwach.

Dopracowujemy kształt grafiki, zasadę dopasowywania się strony do różnych szerokości wyświetlania, oraz detale funkcjonalności. Formy stale ewoluują, doprowadzając do ostatecznego projektu strony głównej i podstrony lub podstron.

Po zaprezentowaniu projektu pracujemy nad nim jeszcze tak długo, aż powstaje skończony, precyzyjnie dopowiedziany układ.

 

 

 

Rozbicie projektu graficznego

 

Gdy projekty graficzne są już zatwierdzone, można przystąpić do "przetłumaczenia" ich na język oprogramowania. W wyniku tych prac powstaje zgodna z projektem, pusta strona.
Zawiera wszelkie elementy graficzne, a w jej kod wpisane są zasady wypełniania pustych przestrzeni.

Projekt wgrywa się na docelowy serwer, czyli miejsce w sieci, ale - na tymczasową domenę.
Można przystąpić do etapu następnego:


 

Stawianie strony

 

Na tym kroku pojawia się najwięcej pytań i kwestii technicznych.

Należy zabezpieczyć przestrzeń na serwerze, przetestować jego działanie, podpiąć i skonfigurować domeny, po czym - zabrać się za pisanie oprogramowania do strony.
Każda funkcja (np. taki prosty formularz, który wypełniam naszym tekstem) wymaga najpierw zaprojektowania algorytmów, a później wykonywania kolejnych przybliżeń kodu programistycznego. Kiedy jest to już zrobione, kod jest testowany: najpierw w wersji alfa, później beta, by na końcu przejść ostateczne testy funkcjonalności.

W tym momencie bardzo często dochodzi do zmian, ponieważ dopiero teraz można tak naprawdę zobaczyć stronę działającą; obejrzeć ją w przeglądarce i ... dojść do wniosku, że wyszukiwarka mogłaby działać na innych kryteriach, a formularz - inaczej reagować na zachowania użytkownika, itd.

Takie projektowanie, tworzenie i testowanie kodu to już materiał na odrębny post.

 

 

 

Wypełnianie strony treścią

 

Do strony podpięty zostaje system zarządzania treścią (Content Management System, czyli CMS).

Tradycyjnie - to pierwsze zasilenie zawartością wykonujemy my.
Tak jest szybciej i taniej, ale - co najważniejsze - pozwala na dokonanie zmian w gotowym już oprogramowaniu, na podstawie faktycznie przekazanych materiałów (które czasami nie pokrywają się z pierwotną mapą witryny czy wymaganiami funkcjonalnymi).
Później - bieżące edytowanie strony to już zadanie dla konkretnych osób opiekujących się naszym Klientem - o tym - dalej.


 

Uruchomienie strony

 

Z chwilą, kiedy strona jest uzupełniona, można ją uruchomić na docelowej domenie.
Wtedy trafia do szerokiej publiczności i wtedy także - zaczynają się kolejne działania.

Stronę trzeba zgłosić do katalogów internetowych, do wyszukiwarek. Trzeba dopilnować, aby szybko i możliwie w jak najlepszy sposób została zauważona przez grupę docelową. Działania te - wcześniej zaplanowane - są teraz hurtowo uruchamiane, tak, by Klient nie czekał kilku tygodni na pojawienie się jakiegokolwiek ruchu na stronie. A to już też temat na całkiem oddzielny wpis.


 

Aktualizacja strony

 

Nasze wsparcie nie kończy się jednak w momencie uruchomienia strony - serwis może być w dowolnym momencie aktualizowany, wzbogacany o nowe treści.
Takie działania mogą odbywać się systematycznie, w mechanizmie abonamentowym, bądź w związku z doraźną potrzebą. Wystarczy, że Klient prześle konkretne treści i materiały mailem, a zmiany zostaną wprowadzone niezwłocznie, w ciągu umówionego okresu czasu.

 

Autor: Agnieszka & Karol

Projekt: GrupaMAK. Wszelkie prawa zastrzeżone GrupaMAK 1989-2018.