wizerunek wydajność
 

Aktualności

2017.02.25 nowe propozycje
 

Artykuły

     
 

wydaj
sobie
książkę

 

Zajrzyj
na naszego
bloga

/
/

Ile kosztuje strona internetowa?

Jeżeli zastanawiacie się nad zleceniem stworzenia strony internetowej, warto dowiedzieć się, jakie elementy składają się na sumaryczny koszt strony www. Dzięki temu lepiej porównacie ofertę naszą z ofertami naszej konkurencji.

Tworzenie stron internetowych to połączenie siedmiu niezbędnych, odrębnych elementów:

  1. domena,
  2. serwer do stron internetowych,
  3. projekt graficzny strony internetowej,
  4. rozbicie projektu strony www do kodu HTML, JavaScript i innych,
  5. wypełnienie treścią,
  6. system zarządzania treścią,
  7. podstawowe działania promocyjne strony www.



Domena

 

Domena jest w dzisiejszym świecie internetowym niezbędna, żeby strona funkcjonowała w internecie. W dawnych czasach strony internetowe były usadawiane głównie w podkatalogach innych domen, bo domeny były trudno osiągalne, drogie i po prostu niepotrzebne. Dzisiaj są niezbędne.
Ceny są różne u różnych dostawców. W zależności od nazwy domeny i jej dostawcy należy liczyć się z kosztem od około 20.00 zł do 100.00 zł rocznie. Rejestracja i pierwszy rok są zazwyczaj tańsze - ale tu radzę uważać na oferty pisane małym druczkiem, polegające np. na tym, że pierwszy rok dostajecie za darmo, ale zobowiązujecie się do przedłużenia domeny, np. przez trzy kolejne lata, a ceny przedłużeń u tego dostawcy są zdecydowanie wyższe niż rynkowe; albo na tym, że domeny nie można przez okres kilku lat przenieść do innego dostawcy.


Można też kupić adres jako subdomenę od firmy zajmującej się hostingiem stron internetowych i posługiwać się adresem w stylu:
http://nasza-nazwa.nazwa-providera.pl
Takie domeny dostaje się za darmo razem z wykupionym hostingiem na stronę www, ale kiedy postanowimy z jakiegoś powodu zmienić dostawcę hostingu, to tej domeny nie będziemy mogli zabrać ze sobą. Albo zostaniemy u tego samego dostawcy, albo będzie trzeba zmieniać wizytówki i inne wydruki, na których chwaliliśmy się naszą firmową stroną, poinformować wszystkich Klientów o zmianie adresu, i - co za tym idzie - po części stracić wypracowane efekty pozycjonowania.

 



Serwer do stron internetowych

 

Serwer do stron internetowych, to, upraszczając, komputer dopasowany do specyfiki obsługiwania stron www, podłączony do szerokiego łącza internetowego i pracujący 24 godziny na dobę. Oczywiście profesjonalne serwerownie obraziłyby się za takie „spłaszczenie” ich roli (w pewnym sensia miałyby rację), natomiast amatorskim serwerem internetowym może być, co do zasady, zwykły domowy komputer pracujący i posiadający połączenie z siecią internet 24 godziny na dobę.


Wybór firm hostingowych jest olbrzymi, a serwery o dobrych parametrach można kupić już za 20.00 zł miesięcznie. Są też oczywiście serwery darmowe, ale na naszej stronie zainstalowanej na darmowym serwerze będą wyświetlane reklamy. No i oczywiście serwery takie będą zdecydowanie mniej wydajne od komercyjnych odpowiedników i zawsze będą oferować mniejszą funkcjonalność dodatkową.

 



Projekt graficzny strony internetowej

 

Tutaj też istnieją dwie ścieżki. Można kupić (czy wręcz dostać za darmo) gotowy szablon graficzny. Nie jest to rozwiązanie dla firmy, dla której ważna jest identyfikacja wizualna - bo identyczny projekt graficzny może mieć legalnie każdy - w tym i ktoś, kto zdecyduje się „podszywać” pod naszą firmę.


Dobry projekt graficzny to wyłącznie projekt robiony na podstawie przekazanych materiałów przez grafika. Tutaj koszt zależy już bezpośrednio od cen grafika i ilości czasu, jaki został poświęcony na zaprojektowanie strony internetowej.
Projekt indywidualny oznacza, iż otrzymacie majątkowe prawa autorskie i nikt nie może legalnie stworzyć strony podobnej do Waszej (stosując na przykład tzw. pishing).

 



Rozbicie projektu strony www do kodu HTML, JavaScript i innych

 

Rozbicie projektu graficznego do kodu języków programowania typowych dla stron internetowych to kluczowy element, którego nieumiejętnie wykonanie spowoduje, że:

Koszt rozbicia projektu graficznego, to minimum 200 zł. Koszt ten rośnie zależnie od:

Im bardziej skomplikowana i rozbudowana strona, tym koszty są większe.

 

 

 

Wypełnienie strony internetowej treścią

 


Jeżeli zainstalowany jest system zarządzania treścią (CMS) strony www, to Klient może treści wprowadzić do serwisu samodzielnie; jeśli takiego systemu nie ma, to musi to zrobić webmaster (w dzisiejszych czasach strona bez systemu zarządzania treścią to już coś bardzo rzadko spotykanego).


Koszt zależy od ilości materiału:

Kilka stron tekstu i zdjęć do obrobienia - to koszt niewielki. Kiedy jednak materiał jest źle przygotowany, dochodzą koszty korekty redaktorskiej, koszty poprawek nanoszonych już po wprowadzeniu pierwotnego materiału, czy - wręcz - koszty tworzenia materiałów na podstawie strzępów infromacji. Czasem dodatkowym wydatkiem są również tłumaczenia. Należy też obrobić zdjęcia i pliki przed ich wrzuceniem na stronę (np. skompresować czy zmienić format na web'owy).

 



System zarządzania treścią

 

Grupa MAK oferuje własny CMS (askoWEBSITE). Wkrótce zaoferujemy również nowy CMS (webOfficer) jako uzupełnienie naszej oferty.
Na rynku dostępne są też systemy darmowe np. Joomla czy Mambo. Ich wadą jest to, że do ich obsługi potrzebne są relatywnie większe umiejętności techniczne, niż do tych dopasowanych „na miarę”, własnych CMS'ów. W systemach darmowych nie ma wsparcia profesjonalnego help desku - tzn. nie można do kogoś napisać, czy zadzwonić z pytaniem "jak zrobić to i to". Można za to korzystać z pomocy społeczności czy forów internetowych.


Systemy darmowe robione są niezarobkowo przez grupy osób i dostarczane nie na zasadach komercyjnych, więc nie obejmuje takich programów ani gwarancja, ani rękojmia. Jeśli z jakiegoś powodu  darmowy CMS przestanie działać (niekoniecznie z winy samego systemu - ale chociażby z winy dostawcy serwera), to problem należy rozwiązać samodzielnie lub zlecić tę czynność firmie, która wdraża takie systemy. Niestety wtedy już odpłatnie. W przypadku systemu komercyjnego obowiązuje gwarancja, a pomoc Klientowi w takiej sytuacji jest oczywistym i obowiązkowym działaniem.


Samo zainstalowanie darmowego CMS'a będzie stanowić problem - bo albo trzeba to komuś zlecić (czyli znowu ponieść koszt), albo trzeba to zrobić samodzielnie (czyli mieć umiejętności). Instalacja darmowego CMS'a, to też koszt od 80 zł (na umowę zlecenie dla osoby prywatnej). Można pracę tę zlecić firmie. Wtedy uzyskamy gwarancję na instalację systemu CMS - ale będzie to gwarancja na sam przebieg instalacji, nie zaś na sam program.


W praktyce, w dłuższej perspektywie, system komercyjny zarządzania treścią strony internetowej może okazać się bardziej atrakcyjny cenowo.

 



Podstawowe działania promocyjne strony www

 

Po wykonaniu wszystkich powyżej opisanych kroków wchodzących w skład tworzenia stron internetowych, należy przystąpić do działań, dzięki którym strona internetowa zacznie być widoczna w wyszukiwarkach. Jeżeli strona internetowa nie może zostać odnaleziona pod interesującymi jej właściciela frazami, to równie dobrze strony tej może nie w ogóle nie być.
Dlatego niezbędne są działania promocyjne, to jest:


Pominięcie tego etapu spowoduje, że strona www albo nigdy nie zostanie zindeksowana przez wyszukiwarkę albo, będzie zawsze na bardzo odległych pozycjach.

 



Dwie ścieżki tworzenia strony www

 

Jeżeli zrezygnuje się z zakupu własnej domeny internetowej, kupi tani abonament na serwer wirtualny, gotowy szablon graficzny, już rozbity do HTML, samemu zainstaluje się darmowy CMS i nie zleci się żadnych działań promocyjnych, to stworzenie strony internetowej może kosztować zaledwie kilkadziesiąt złotych.
Problem w tym, że taka strona nie spełnia swojej podstawowej funkcji - nie spowoduje, że internauci zainteresują się ofertą firmy - bo ta oferta będzie po prostu niemożliwa do odnalezienia w wyszukiwarce.


Drugą ścieżką jest wybór i zakup własnej domeny, zaprojektowanie indywidualnego projektu graficznego, porządne rozbicie projektu zgodnie ze wszystkimi standardami, podłączenie CMS'a z gwarancją na jego funkcjonowanie i wsparciem technicznym oraz przeprowadzenie podstawowych działań promocyjnych. Druga ścieżka wiąże się z początkową inwestycją, ale wyłącznie taka strona www ma szansę przynieść zwrot w postaci Klientów, pozyskanych dzięki obecności w wyszukiwarce internetowej.

 

 



Podsumowanie

 

W dzisiejszych czasach w internecie jest olbrzymia konkurencja.

Kilkanaście lat temu strony internetowe tworzyły tylko niektóre firmy, zazwyczaj te, które były biznesowo związane z siecią internet. Chętnych przybywa, a na pierwszej stronie Google'a jest wciąż tylko 10 miejsc.


Wniosek jest wiec równie nietypowy co jednoznaczny: nie twórz strony internetowej w ogóle, jeśli chcesz ją zrobić minimalnym kosztem. Funkcje, które miałaby spełnić Twoja strona internetowa, takie jak poinformowanie świata o istnieniu Twoich produktów i usług czy też zdobycie nowych Klientów, mogą spełnić z powodzeniem serwisy społecznościowe.


Takie serwisy jak Facebook są dzisiaj domem dla wielu firm, które nie posiadają własnej, pełnej strony internetowej, własnej domeny czy własnego wizerunku. Rozwiązanie to ma swoje zalety i wady, ale - im mniejszym budżetem dysponujesz, tym lepsze jest to rozwiązanie, niż stworzenie złej, nieobecnej w Google i nieprawidłowo działającej strony internetowej.

 

autor: Karol

Projekt: GrupaMAK. Wszelkie prawa zastrzeżone GrupaMAK 1989-2018.